Instalaţiile de semnalizare şi detecţie a incendiilor aferente construcţiilor se stabilesc în funcţie de riscul de incendiu, tipul de clădire, de categoria de importanţă a construcţiilor şi de parametrii ce trebuie supravegheaţi.
Instalaţiile de semnalizare şi detecţie a incendiilor aferente construcţiilor se stabilesc în funcţie de riscul de incendiu, tipul de clădire, de categoria de importanţă a construcţiilor şi de parametrii ce trebuie supravegheaţi, cum sunt: temperatura din încăpere, fumul, emanaţia de gaze periculoase sau explozive, flacără.
Alegerea unui anumit sistem de detecţie trebuie să se facă încă din faza de proiectare a construcţiei, pe baza unor criterii normative ce au ca scop principal siguranţa utilizatorilor.
Avându-se în vedere condiţiile specifice existente la nivelul operatorilor economici, prin introducerea sistemului de protecţie împotriva incendiilor, se urmăreşte a se obţine un anumit grad de siguranţă în exploatarea construcţiilor, reducându-se astfel nivelul riscului de incendiu/explozie.
Ca urmare a eficienţei sistemelor de detecţie şi semnalizare a incendiilor cu funcţionare automată se constată pe plan mondial o diversificare şi modernizare continuă a acestora, ajungând până la o integrare a acestora în sistemele de tip BMS (Building Management Systems).
Instalaţiile de semnalizare a incendiilor trebuie să asigure:
Sistemele de detectie si alarmare sunt sisteme conventionale si adresabile.
Componenta unui sistem de baza este prezentata in schema alaturata si contine:
Centrala de semnalizare este componenta de baza a instalaţii de semnalizare a incendiului care poate fi utilizata, după caz, pentru:
Etapele instalarii unui sistem de detectie si alarmare
1. Proiectarea sistemelor de detectie si alarmare
Faza de proiectare este una din partile critice ale unei instalatii de alarmare la incendiu. Daca aceasta faza nu este elaborata in mod adecvat, pot surveni alarme false si in cel mai rau caz, un sistem cu potential de amenintare a sigurantei vietii, ce nu detecteaza corect sau nu detecteaza de tot.
Standardul European EN54 ede dedicat sistemelor de alarmare si semnalizare la incendiu.
2. Instalarea sistemului de alarmare la incendiu trebuie sa fie conforma cu standardul.
Este in sarcina persoanei responsabile de a se asigura ca firma contractoare sau cei ce intaleaza acest sistem detin competenta necesara instalarii prin autorizarea firmei. Inginerul trebuie sa se asigure ca sistemul de alarma este in concordanta cu specificatiile planului de proiectare.
3. Punerea in functiune/Testarea
Etapa finala si poate cea mai importanta in instalarea sistemului de detectie si alarmare este punerea in functiune, unde persoana avizata verifica intreaga functionalitate a sistemului, si il valideaza ca fiind sigur si adecvat pentru a atinge scopul.
In prima faza se verifica daca sistemul corespunde specificatiilor de proiectare si schitelor, iar cablajul corespunde reglementarilor si este sigur.
Odata ce rezultatele verificarii sunt satisfac cerintele, persoana avizata va testa fiecare dispozitiv, detector etc. al sistemului si de asemenea, va verifica daca sistemul functioneaza asa cum ar trebui in diferite scenarii de eroare.
Daca persoana nu este multumita de performanta sistemului va intocmi o lista de modificari ce vor trebui facute inainte de re-testare, si nu va valida/ certifica sistemul ca si sigur pentru utilizare.
4. Mentenanta
Orice sistem de detectie si alarmare la incendiu trebuie intretinut de catre o persoana sau o firma autorizata. Conform reglementarilor, sistemul ar trebui verificat o data la 6 luni sau mult mai frecvent daca clasa de risc este foarte ridicat sau daca exista pericolul de vandalism asupra sistemului.